Jag har ju förstått att alla seriösa bloggare även skriver krönikor, så here we go!
Dagens ämne: Stureplan
Hur kan något som i grund och botten bara är en plats vara så läskigt? Hur kan en liten klick människor med alldeles för mycket pengar och alldeles för lite att göra ta så stor plats? Man pratar om Stureplansfenomenet. Men vad gör Stureplan till ett fenomen igentligen?
Själv är jag rädd för Stureplan. Det är säkert. Jag som är en så stolt över att jag står med båda fötterna på jorden och ser saker för vad de är. Men det är något med denna plats som verkligen skrämmer mig och får mig att känna mig liten. Jag känner mig, ve och fasa, underlägsen. Och det är detta som är så mystiskt. För jag vill verkligen inte vara som de. Jag ser ingen som helst meningsfullhet i att vara någon bara för att man kan skita ut pengar. Visst, skulle någon berätta för mig att jag vunnit drömvinsten på lotto skulle jag ju inte gråta mig till sömns varje natt. Sanningen är väl att jag skulle dö på fläcken, men det hör ju inte hit. Faktum kvarstår ändå att jag inte förstår hur en människa kan bli någon bara tack vare antalet nollor i bankboken.
Jag skulle verkligen vilja gör ett studiebesök i denna slutna värld som utgörs av några krogar i Stockholm. Se hur det fungerar igentligen. Är det bara en väldans massa brats och wannabes som hänger vid bardisken och försöker droga en massa lättklädda tjejer? Knarkar de verkligen på toaletten? Måste man ha ett BMI under 19 för att komma in på café opera? Skulle de märka med en gång att min lön oftast bara räcker i tre veckor och att jag köper hela min årsförbrukning av kläder på mellandagsrean på Vero Moda? Och framför allt, förvandlas alla till vampyrer efter klockan 00:00?
Slutligen är det väl bara att konstatera att hur man än vrider och vänder på det hela så är det något magiskt laddat över ordet Stureplan. Man tänker på det med en slags skräckblandad förtjusning. Och den som lever får se. Om jag någonsin lyckas vinna den där lottovinsten så kanske det slutar med att jag står där i baren jag med. Annars får jag nog nöja mig med att fortsätta beundra/förakta dessa människor på avstånd!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Jag vistas nog på Stureplan för lite för att förstå vad det är... passerar där dagtid ett par gånger per år:) Och är himla glad att jag har ett annat liv än ett stureplansd:o.
Skicka en kommentar