Hej!
De sísta dagarna har varit väldigt dåliga på bloggfronten. Jag har just genomlevt mitt första bokslut på nya jobbet och är bra nervös att något blivit fel. Det är inga småpengar det handlar om precis. Men så är det väl med allt nytt man provar och jag är ju rätt grön när det gäller ekonomi.
Rätt komiskt igentligen att jag som alltid hatat matte och med nöd och näppe klarat skolmatemtiken helt plötsligt jobbar med ekonomi!
Ikväll: Bonde söker fru och Heroes.
Mål: Att vara vaken hela Heroes
Saknar: LOST
Ha det gott så lovar jag att bli bättre på bloggandet igen efter att jag hämtat mig från bokslutet!
onsdag 31 oktober 2007
tisdag 30 oktober 2007
Skoluniform
Idag på aftonbladets hemsida behandlas skoluniformens att vara eller inte vara.
http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article1127093.ab
Jag måste säga att jag är för. Jag tror att skoluniform i skolan skulle vara bra på många sätt. Dels för vi-känslan. Se bara på fotbollslag, tror inte att de skulle spela lika bra om alla hade olika dräkter.
Dessutom tror jag faktiskt att det skulle minska mobbing och det tryck som jag vet att många elever känner inför sitt utseende. Jag vet ju bara hur nervös jag var för att se "fel" ut när jag gick i skolan. Har man dessutom inte så vansinnigt gott ställt som förälder har man ju inte råd att köpa en helt ny uppsättning kläder varje gång modet vänder.
Jag är alltså för. Jag menar, det behöver faktiskt inte vara skoluniform ala England. Det kan ju vara jeans och en viss tröja. Svårare behöver det ju inte vara!
Men vad vet en bonnläpp som jag!
http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article1127093.ab
Jag måste säga att jag är för. Jag tror att skoluniform i skolan skulle vara bra på många sätt. Dels för vi-känslan. Se bara på fotbollslag, tror inte att de skulle spela lika bra om alla hade olika dräkter.
Dessutom tror jag faktiskt att det skulle minska mobbing och det tryck som jag vet att många elever känner inför sitt utseende. Jag vet ju bara hur nervös jag var för att se "fel" ut när jag gick i skolan. Har man dessutom inte så vansinnigt gott ställt som förälder har man ju inte råd att köpa en helt ny uppsättning kläder varje gång modet vänder.
Jag är alltså för. Jag menar, det behöver faktiskt inte vara skoluniform ala England. Det kan ju vara jeans och en viss tröja. Svårare behöver det ju inte vara!
Men vad vet en bonnläpp som jag!
måndag 29 oktober 2007
Julterrorister
Kommer hem strax innan åtta, supertrött. Har varit med min sysyter och hennes hund hos veterinären och möts av JULMUSIK! Är man på fullt frisk om man lyssnar på julmusik redan i oktober? Tror inte det.
Tur att han är så söt att jag förlåter honom för det mesta!
Tur att han är så söt att jag förlåter honom för det mesta!
söndag 28 oktober 2007
Sportbladet
Jag var ute och kikade lite på aftonbladets hemsida och hamnade på avdelningen sportbladet. Är det inte galet skönt att alla inlägg på denna grabbiga del av aftonbladet har en rosa bakgrundsfärg!
Dagen idag
Städa städa städa.
Och sen äta tacos med några goda vänner. Och spela Bingolotto. Sådär nu sa jag det. Jag är 25 år gammal och tänker spela Bingolotto ikväll. Hej, jag heter Maria och jag spelar Bingolotto.
Hade för övrigt vägdag idag. Har nog slarvat med maten den här veckan, upp 0,2 kilo. Tysan.
Men nya tag från och med idag. Efter 1400 kalorier på samma dag kommer inget att passera mina läppar. Och därmed basta. Jag har ju bara 5 kilo eller så kvar nu. Kan jag inte bara få bli av med dem så lovar jag att vara snäll i flera dagar sen.
Och sen äta tacos med några goda vänner. Och spela Bingolotto. Sådär nu sa jag det. Jag är 25 år gammal och tänker spela Bingolotto ikväll. Hej, jag heter Maria och jag spelar Bingolotto.
Hade för övrigt vägdag idag. Har nog slarvat med maten den här veckan, upp 0,2 kilo. Tysan.
Men nya tag från och med idag. Efter 1400 kalorier på samma dag kommer inget att passera mina läppar. Och därmed basta. Jag har ju bara 5 kilo eller så kvar nu. Kan jag inte bara få bli av med dem så lovar jag att vara snäll i flera dagar sen.
Krönika nr 1
Jag har ju förstått att alla seriösa bloggare även skriver krönikor, så here we go!
Dagens ämne: Stureplan
Hur kan något som i grund och botten bara är en plats vara så läskigt? Hur kan en liten klick människor med alldeles för mycket pengar och alldeles för lite att göra ta så stor plats? Man pratar om Stureplansfenomenet. Men vad gör Stureplan till ett fenomen igentligen?
Själv är jag rädd för Stureplan. Det är säkert. Jag som är en så stolt över att jag står med båda fötterna på jorden och ser saker för vad de är. Men det är något med denna plats som verkligen skrämmer mig och får mig att känna mig liten. Jag känner mig, ve och fasa, underlägsen. Och det är detta som är så mystiskt. För jag vill verkligen inte vara som de. Jag ser ingen som helst meningsfullhet i att vara någon bara för att man kan skita ut pengar. Visst, skulle någon berätta för mig att jag vunnit drömvinsten på lotto skulle jag ju inte gråta mig till sömns varje natt. Sanningen är väl att jag skulle dö på fläcken, men det hör ju inte hit. Faktum kvarstår ändå att jag inte förstår hur en människa kan bli någon bara tack vare antalet nollor i bankboken.
Jag skulle verkligen vilja gör ett studiebesök i denna slutna värld som utgörs av några krogar i Stockholm. Se hur det fungerar igentligen. Är det bara en väldans massa brats och wannabes som hänger vid bardisken och försöker droga en massa lättklädda tjejer? Knarkar de verkligen på toaletten? Måste man ha ett BMI under 19 för att komma in på café opera? Skulle de märka med en gång att min lön oftast bara räcker i tre veckor och att jag köper hela min årsförbrukning av kläder på mellandagsrean på Vero Moda? Och framför allt, förvandlas alla till vampyrer efter klockan 00:00?
Slutligen är det väl bara att konstatera att hur man än vrider och vänder på det hela så är det något magiskt laddat över ordet Stureplan. Man tänker på det med en slags skräckblandad förtjusning. Och den som lever får se. Om jag någonsin lyckas vinna den där lottovinsten så kanske det slutar med att jag står där i baren jag med. Annars får jag nog nöja mig med att fortsätta beundra/förakta dessa människor på avstånd!
Dagens ämne: Stureplan
Hur kan något som i grund och botten bara är en plats vara så läskigt? Hur kan en liten klick människor med alldeles för mycket pengar och alldeles för lite att göra ta så stor plats? Man pratar om Stureplansfenomenet. Men vad gör Stureplan till ett fenomen igentligen?
Själv är jag rädd för Stureplan. Det är säkert. Jag som är en så stolt över att jag står med båda fötterna på jorden och ser saker för vad de är. Men det är något med denna plats som verkligen skrämmer mig och får mig att känna mig liten. Jag känner mig, ve och fasa, underlägsen. Och det är detta som är så mystiskt. För jag vill verkligen inte vara som de. Jag ser ingen som helst meningsfullhet i att vara någon bara för att man kan skita ut pengar. Visst, skulle någon berätta för mig att jag vunnit drömvinsten på lotto skulle jag ju inte gråta mig till sömns varje natt. Sanningen är väl att jag skulle dö på fläcken, men det hör ju inte hit. Faktum kvarstår ändå att jag inte förstår hur en människa kan bli någon bara tack vare antalet nollor i bankboken.
Jag skulle verkligen vilja gör ett studiebesök i denna slutna värld som utgörs av några krogar i Stockholm. Se hur det fungerar igentligen. Är det bara en väldans massa brats och wannabes som hänger vid bardisken och försöker droga en massa lättklädda tjejer? Knarkar de verkligen på toaletten? Måste man ha ett BMI under 19 för att komma in på café opera? Skulle de märka med en gång att min lön oftast bara räcker i tre veckor och att jag köper hela min årsförbrukning av kläder på mellandagsrean på Vero Moda? Och framför allt, förvandlas alla till vampyrer efter klockan 00:00?
Slutligen är det väl bara att konstatera att hur man än vrider och vänder på det hela så är det något magiskt laddat över ordet Stureplan. Man tänker på det med en slags skräckblandad förtjusning. Och den som lever får se. Om jag någonsin lyckas vinna den där lottovinsten så kanske det slutar med att jag står där i baren jag med. Annars får jag nog nöja mig med att fortsätta beundra/förakta dessa människor på avstånd!
lördag 27 oktober 2007
Vintertid
Just det, glöm inte att vrida tillbaka klockan innan ni går och lägger er. Annars kanske ni missar att få sova en timme längre!
Idag är jag trött, lovar att återkomma imorgon med något mer seriöst inlägg. Typ politik eller så. Eller så kanske jag bara är upprörd i största allmänheten. Den som lever får se!
Syns imorgon. God Natt!
Idag är jag trött, lovar att återkomma imorgon med något mer seriöst inlägg. Typ politik eller så. Eller så kanske jag bara är upprörd i största allmänheten. Den som lever får se!
Syns imorgon. God Natt!
Hemmakväll
Hemma igen, har varit hos pappa och hjälpt honom att bära brädor hela dagen. Så nu är jag lagom mör i hela kroppen. Men det är alltid skönt att vara ute och alltid kul att umgås med pappa.
Vovve-tjejen var mycket piggare när jag kom hem. Penecillinet verkar ha hjälpt lite nu.(Jag hittade lite gammal penecillin i skåpet som veterinären sa att jag kunde ge henne tills apoteket öppnar på måndag). Känns mycket bättre nu. Visst är det märkligt att ens djur blir som barn för en. Jag oroar ihjäl mig när de är sjuka!
Ikväll blir det tv-slappande med tillhörande popcorn. Såg att det är Heroesmaraton så jag lägger mig nog och slötittar på det. Jag har ju råkat somna efter 10 minuter i de tre senaste avsnitten, så det är bäst att kolla ifatt.
Vovve-tjejen var mycket piggare när jag kom hem. Penecillinet verkar ha hjälpt lite nu.(Jag hittade lite gammal penecillin i skåpet som veterinären sa att jag kunde ge henne tills apoteket öppnar på måndag). Känns mycket bättre nu. Visst är det märkligt att ens djur blir som barn för en. Jag oroar ihjäl mig när de är sjuka!
Ikväll blir det tv-slappande med tillhörande popcorn. Såg att det är Heroesmaraton så jag lägger mig nog och slötittar på det. Jag har ju råkat somna efter 10 minuter i de tre senaste avsnitten, så det är bäst att kolla ifatt.
Apoteket...
Vilket skit det kan vara att bo på landet ibland.
Min älskade lilla vovvetjej har fått kennelhosta och har haft det i en vecka ungefär. Nu är det ju så att kennelhosta Är helt ofarligt, men man skulle ändå hålla uppsikt så att hennes snor inte blev gult.(fräscht, jag vet). Idag blev det ju då självklart att en härligt gulgrön gegga rinner ur näran på lilla tjejen. Till saken hör att min tjej
är av rasen Grand Danois, så det blir rätt mycket snor.
I vilket fall som helst är det så att jag blir tvungen att ribnga veterinären och få penecillin. Tror du att det finns ett enda apotek i stan som har öppet söndagar, nej icke. Ett hade öppet idag. Till 13:00. Strålande, verkligen.
Bottomline, måste man ha stenålderstider bara för att man bor på landet? Blir folk inte sjuka på söndagar här?
Min älskade lilla vovvetjej har fått kennelhosta och har haft det i en vecka ungefär. Nu är det ju så att kennelhosta Är helt ofarligt, men man skulle ändå hålla uppsikt så att hennes snor inte blev gult.(fräscht, jag vet). Idag blev det ju då självklart att en härligt gulgrön gegga rinner ur näran på lilla tjejen. Till saken hör att min tjej
är av rasen Grand Danois, så det blir rätt mycket snor.
I vilket fall som helst är det så att jag blir tvungen att ribnga veterinären och få penecillin. Tror du att det finns ett enda apotek i stan som har öppet söndagar, nej icke. Ett hade öppet idag. Till 13:00. Strålande, verkligen.
Bottomline, måste man ha stenålderstider bara för att man bor på landet? Blir folk inte sjuka på söndagar här?
fredag 26 oktober 2007
Appropå ingenting
Går det inte att se hur många som läst min blogg någonstans? Jag är ju jättenyfiken. Skriver jag bara för mig själv här?
Hallå? hallå....hallå....hallå
Om det nu mot förmodan är någon som läser detta, lämna en kommentar så jag vet att ni är här. Se det som ett upprop!
Men allvarligt nu, God Natt!
Hallå? hallå....hallå....hallå
Om det nu mot förmodan är någon som läser detta, lämna en kommentar så jag vet att ni är här. Se det som ett upprop!
Men allvarligt nu, God Natt!
Idol....
Lite av en skandal idag! Hur kunde Evelina åka ut? Hon var ju kanonduktig.
Faktum är att jag får ändra mig från tidigare idag. Amanda och Daniel stack inte ut så mycket alls idag. Faktum att förutom tillgjorda Sam och tråk-Mattias, var de faktiskt sämst. Evelina var grymmast idag. Synd att hon åkte ut.
I övrigt har jag tillbringat kvällen framför datorn med Desperate Housewifes-spelet. Riktigt beroendeframkallande må jag säga!
Men nu har sambon kommit hem från jobbet och jag börjar bli trött.
Sov Gott!
Faktum är att jag får ändra mig från tidigare idag. Amanda och Daniel stack inte ut så mycket alls idag. Faktum att förutom tillgjorda Sam och tråk-Mattias, var de faktiskt sämst. Evelina var grymmast idag. Synd att hon åkte ut.
I övrigt har jag tillbringat kvällen framför datorn med Desperate Housewifes-spelet. Riktigt beroendeframkallande må jag säga!
Men nu har sambon kommit hem från jobbet och jag börjar bli trött.
Sov Gott!
Hemgjorda tavlor
Nu har jag ätit och ser inte längre chipspåsar flyga runt huvudet. Konstigt att man kan bli så hungrig att man nästan inte tänker rakt ibland.
I vilket fall som helst ska jag vara kreativ och göra egna tavlor. Jag har tvingat sambon att bygga ihop ramar åt mig och så har jag köpt tyg på IKEA som jag ska spänna över. Tyvärr hittar nu inte älsklingen sin häftpistol, så hela projektet blev lite lagt på is så att säga.
Tur för mig att sambon är så duktig på att snickra och så. Det brukar vara så att jag kommer med en strålande idé för nya inredningsdetaljer, och sen får han bygga dem. Men han är för det mesta bara glad att ha en ursäkt att försvinna ner i snickerboa!
Nu tänker jag spela datorspel istället. Konstigt att man som 25-åring kan vara så datorspelsberoende. Och det får inte vara vilka spel som helst. Det ska vara spel som man får bygga i. Sen kan det vara allt från The Sims till Theme Hospital. Det spelar ingen levandes roll. Bara jag får bygga.
Jag kanske valde fel karriär. Kanske borde jag blivit arkitetkt istället. Vem vet.
I vilket fall som helst ska jag vara kreativ och göra egna tavlor. Jag har tvingat sambon att bygga ihop ramar åt mig och så har jag köpt tyg på IKEA som jag ska spänna över. Tyvärr hittar nu inte älsklingen sin häftpistol, så hela projektet blev lite lagt på is så att säga.
Tur för mig att sambon är så duktig på att snickra och så. Det brukar vara så att jag kommer med en strålande idé för nya inredningsdetaljer, och sen får han bygga dem. Men han är för det mesta bara glad att ha en ursäkt att försvinna ner i snickerboa!
Nu tänker jag spela datorspel istället. Konstigt att man som 25-åring kan vara så datorspelsberoende. Och det får inte vara vilka spel som helst. Det ska vara spel som man får bygga i. Sen kan det vara allt från The Sims till Theme Hospital. Det spelar ingen levandes roll. Bara jag får bygga.
Jag kanske valde fel karriär. Kanske borde jag blivit arkitetkt istället. Vem vet.
Lunch
Nu är jag vrålhungrig. Så där så man bara fantiserar om vad man vill äta.
Synd för mig bara att jag jobbar i 45 minuter till och efter det måste åka och handla.
Men jag vet ialla fall vad jag ska äta. Det blir tonfisk- och kesoröra i pitabröd. Mycket smaskigt (och ca 330 kalorier om någon var intresserad).
Bara jobba lite till först och försöka att överleva trorts hungerhallucinationer om flygande chipspåsar osv.
Hej så länge!
Synd för mig bara att jag jobbar i 45 minuter till och efter det måste åka och handla.
Men jag vet ialla fall vad jag ska äta. Det blir tonfisk- och kesoröra i pitabröd. Mycket smaskigt (och ca 330 kalorier om någon var intresserad).
Bara jobba lite till först och försöka att överleva trorts hungerhallucinationer om flygande chipspåsar osv.
Hej så länge!
Fredag.....
Hur kommer det säg att fredagar alltid är så sega på jobbet? Det känns som att en timme är en vecka...
I kväll blir det idol! Jag har missat vilket tema det är idag. Men jag tror att Amanda och Daniel knäcker vilket det än är. De andra är inte ens i samma division.
Men nu måste jag verkligen sluta med detta på arbetstid. Fy på mig!
Och älskling.....glöm inte att skicka shoppinglistan!
I kväll blir det idol! Jag har missat vilket tema det är idag. Men jag tror att Amanda och Daniel knäcker vilket det än är. De andra är inte ens i samma division.
Men nu måste jag verkligen sluta med detta på arbetstid. Fy på mig!
Och älskling.....glöm inte att skicka shoppinglistan!
Herrejösses!
Jag som skulle vara så aktiv!
Sen gick ju allt snett, jag hade registrerat fel mailadress! Visst är det strålande!
Men, efter ca två veckors väntetid har jag nu fått hjälp med detta av google. Konstigt att det ska behöva ta så lång tid!
Men, jag lovar att bli bättre. Fast nu måste jag jobba. Jag tror inte mitt konsultarvode innefattar bloggskrivande. Det borde det ju faktiskt göra. Jag kunde till och med tänka mig att "namedroppa" företaget så här i bloggen. Det vore ju snudd på en investering!
Ha det gott!
Sen gick ju allt snett, jag hade registrerat fel mailadress! Visst är det strålande!
Men, efter ca två veckors väntetid har jag nu fått hjälp med detta av google. Konstigt att det ska behöva ta så lång tid!
Men, jag lovar att bli bättre. Fast nu måste jag jobba. Jag tror inte mitt konsultarvode innefattar bloggskrivande. Det borde det ju faktiskt göra. Jag kunde till och med tänka mig att "namedroppa" företaget så här i bloggen. Det vore ju snudd på en investering!
Ha det gott!
onsdag 10 oktober 2007
Smileys och pözzar!
Det här gick ju riktigt bra, jag tror jag tar och fortsätter!
Jag vill börja min blogg-resa med att uttrycka mitt öppna förakt inför vuxna människor som använder ord som Pözz och Kramiz. I min blogg kommer det nog inte att "pözzaz" och "kramaz" speciellt mycket alls, men skulle det nu mot förmodan göra det i alla fall kommer det att heta Puss och Kram och inget annat!
Sen upptäckte jag en hemsk sak efter att ha läst Alex Schulmans blogg om smileysar. Jag är vid det här laget 25 år gammal och har alltid haft högsta betyg i svenska. Men helt plötsligt kan jag inte uttrycka mig utan en väldans massa =) och =( . Skrämmande eller hur? Så härmed lovar jag dyrt och heligt att detta ej kommer att få förekomma i min blogg heller.
Vidare kan jag innan någon upptäcker det och väljer att kommentera det hela medge att jag själv tycker att jag behärskar det svenska språket hyfsat bra, men, jag har hysteriskt lätt för att använda särskrivningar. Ni vet som Sten tvättade Levi´s jeans (Snällt av Sten, men jag tror att rätta benämningen är Stentvättade Levi´sjeans eller?) Ja, så är det ialla fall. Jag är världsmästare på att skriva i sär ord som borde skrivas ihop.
Sen har jag ju förstått att en grundregel i bloggandet är att man ska fatta sig kort.
Så hej då!
Jag vill börja min blogg-resa med att uttrycka mitt öppna förakt inför vuxna människor som använder ord som Pözz och Kramiz. I min blogg kommer det nog inte att "pözzaz" och "kramaz" speciellt mycket alls, men skulle det nu mot förmodan göra det i alla fall kommer det att heta Puss och Kram och inget annat!
Sen upptäckte jag en hemsk sak efter att ha läst Alex Schulmans blogg om smileysar. Jag är vid det här laget 25 år gammal och har alltid haft högsta betyg i svenska. Men helt plötsligt kan jag inte uttrycka mig utan en väldans massa =) och =( . Skrämmande eller hur? Så härmed lovar jag dyrt och heligt att detta ej kommer att få förekomma i min blogg heller.
Vidare kan jag innan någon upptäcker det och väljer att kommentera det hela medge att jag själv tycker att jag behärskar det svenska språket hyfsat bra, men, jag har hysteriskt lätt för att använda särskrivningar. Ni vet som Sten tvättade Levi´s jeans (Snällt av Sten, men jag tror att rätta benämningen är Stentvättade Levi´sjeans eller?) Ja, så är det ialla fall. Jag är världsmästare på att skriva i sär ord som borde skrivas ihop.
Sen har jag ju förstått att en grundregel i bloggandet är att man ska fatta sig kort.
Så hej då!
Hej!
Här är jag!
Jag har alla ambitioner att bli en sådandär jätteseriös bloggare! Det vill säga så fort jag listat ut hur det fungerar!
På återseende!
Jag har alla ambitioner att bli en sådandär jätteseriös bloggare! Det vill säga så fort jag listat ut hur det fungerar!
På återseende!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)